Bühler Evolution B 420 D flyttas framgångsrikt från Tyskland till Korea och Vietnam

År 2020 demonterade fiss machines på ett skickligt sätt två Bühler-dryckgjutningsmaskiner med en klämkraft på 4 200 ton, demonterade dem och skickade dem som underenheter till Korea och Vietnam.
En gång i tiden fanns det två pressgjutningsmaskiner som hade använts i flera skift för tillverkning av 6-cylindriga motorblock sedan 2004 och som nu skulle säljas. När ägaren till gjutmaskinerna, en tysk biltillverkare, erbjöd de två identiska gjutmaskinerna Buhler Evolution B 420 D med en stanskraft på 4 200 ton och en sprutrobot på begagnatmarknaden våren 2020, var det ännu inte klart vart de begagnade maskinernas äventyrliga resa skulle leda. Först måste man ju hitta en solvent köpare som behövde just dessa maskiner.
RÅDGIVNING OCH NÄTVERK
För att få bästa möjliga råd kallade tillverkaren in de erfarna experterna från fiss machines. Tack vare det världsomspännande nätverket och samarbetet med försäljningspartner från pressgjutningsindustrin i nästan alla länder runt om i världen kunde kontakten med Korea äntligen etableras. Den asiatiska tillverkaren sökte gjutceller för tillverkning av aluminiumhöljen för 5G-mobilnät vid sina anläggningar i Korea och Vietnam. En överenskommelse nåddes snart och affären var i hamn.
PLANERING OCH NEDMONTERING
Nu var det dags för planeringsfasen för den komplexa nedmonteringen och flytten av de två gjutcellerna. Även här gav fiss machines värdefullt stöd med sina 30 års specialkunskaper. Tillsammans analyserade man de specifika problem som kan uppstå under demontering och transport och utarbetade förnuftiga lösningar. Vägen från fabriksområdet var en särskild utmaning. Bühler Evolution B 420 D har en totalvikt på 270 000 kg. Demonteringen och avlägsnandet av de tunga maskinkomponenterna var också svårt. Cylinderplattan med en totalvikt på 73 000 kg kunde flyttas först efter att uppfarten med källare hade säkrats med 100 golvstöttor.
Nedmonteringen i Tyskland inleddes i mars 2020, med cirka 30 personer på plats. Nedmonteringen sköttes i flera skift, även på lördagar och söndagar arbetade teamet flitigt. Först demonterade demonteringsteamet automationsutrustning och perihperiesystem, t.ex. KMA-utsugningssystem, WEKO WE 2500-avgratningspress, härdningsanordningar, doseringsugnar, Ertl-utrustning för grovavgratning och delmärkning, eftersom dessa inte ingick i den överenskomna leveransomfattningen.
I april fortsatte vi med demonteringen av Kuka-sprutrobotarna och de två Bühler Evolution B 420 D-formgjutningsmaskinerna. Under demonteringen och nedmonteringen av klämdelarna blev vi positivt överraskade av att klämplattorna, knäppsystemet och kolonnerna var i perfekt skick vid den tidpunkten. Detta visade att det regelbundna underhållet av auktoriserade servicetekniker och de moderniseringar som genomförts tydligt hade bidragit till att bevara värdet. Alla delar märktes och fotograferades under demonteringen, och komplexa demonteringsarbeten dokumenterades på video. Samtidigt hölls kunden i Korea informerad under hela nedmonteringsprocessen. På grund av Coronakrisen var det inte möjligt att skicka våra egna tekniker. I början av maj demonterades slutligen alla maskindelar, packades professionellt och transporterades bort från fabriksområdet.
TRANSPORT OCH MONTERING
Som generalentreprenör är fiss machines också kontaktperson för transport av hela gjutanläggningar. Maskintransporter ställer särskilt höga krav och kräver mycket individuell planering. Projektets sekvens planerades enligt de givna kraven så att alla steg samverkar exakt som ett kugghjul.
Den första maskinen skickades med lastbil och specialtransport till Hamburg/Bremerhaven och sedan med fartyg till Korea. Den andra maskinen för Vietnam lagrades tillfälligt i närheten av Landshut. Under tiden har dock även denna maskin levererats med framgång. Sammanlagt 8 öppna 40-fots containrar och 5 specialpaket per gjutmaskin transporterades med RoRo- eller kassar, och det tog cirka 6 veckor att resa.
Transporten av de tunga komponenterna ställde återigen fiss-maskinerna inför en verklig uppgift på destinationen. Den tyngsta delen vägde trots allt 65 ton och i Korea och Vietnam gäller andra bestämmelser för vägtransporter än i Tyskland.
Ursprungligen var det tänkt att fiss även skulle sköta monteringen på plats. I slutändan bestämde sig kunden dock för att utföra monteringen och driftsättningen själv av kostnadsskäl och på grund av de pågående Corona-begränsningarna. Vi gav det nödvändiga stödet från Tyskland och hjälpte till så gott vi kunde.